Care sunt semnele care arată că cel mic are bateria atenției descărcată?

Părinți, profesori ori educatori, cu toții ne confruntăm în această periodă cu ceea ce în mod popular numim “neatenția copiilor”, mai ales de când orele se desfășoară acasă, on line, iar motivația și răbdarea copiilor sunt din ce în ce mai încercate.

Mutarea constantă a privirii de la activitate, privit în gol, cereri constante de ajutor, sunt câteva dintre semnele care ne indică o nevoie a celor mici de a-și reîncărca bateria atenției.

Copii sunt distrași cu ușurință de la sarcinile lor, însă există o modalitate simplă de a-i ajuta să se concentreze mai bine, de a le crește productivitatea și de a le reduce frustrarea pe parcursul unei zile în care ne dorim ca ei să fie atenți. De această dată vorbim despre mult asteptata (o să fiți surprinși) pauză!

Creierul este cel mai complex mecanism pe care omenirea îl cunoaște. Nu cântarește foarte mult, însă este organul cel mai mare consumator de energie din tot corpul. Creierul unui nou-născut ajunge  sa conțină  peste 100 de miliarde de neuroni. La vârsta de 2 ani sistemul nervos al copilului are cu 50% mai multe conexiuni neuronale decât la vârsta adolescenței. Este o mașinărie ce funcționează în permanență.

Studiile ne arată că pauzele dintre activitați nu sunt pur și simplu momente de alergare bezmetică prin curtea grădiniței sau a școlii, ci sunt momente fără de care atenția și procesul de învățare nu ar putea să funcționeze optim.

Într-un studiu despre atenția elevilor în clasă, certetatorii au descoperit că aceștia își petreceau mai mult de un sfert din timpul orei distrași de la subiect în cazul orelor mai lungi, pe când în cazul în care lecțiile au fost mai scurte, atenția copiilor a fost mai ridicată, iar copii reușeau să se conecteze cu profesorul.

Atenția este o resursă limitată, atât ca volum, cât și în termeni de durată. Capacitatea noastră de a ne concentra asupra unui stimul este influențată de interesul pentru activitatea respectivă, iar comutarea atenției poate diferi mult, chiar și în cazul aceluiași copil, în funcție de activitatea care necesită concentrare.

Atenția se formează și se diferențiază după structurile activității, fiind influențată de antrenament, experiență, motivație.

Ceea ce ar fi de ajutor să mai cunoaștem despre atenție este că o particularitate a acestui proces o reprezintă gradul său de stabilitate. Studiile arată faptul că în fluxul atenției intervin întreruperi sau blocaje de aproximativ 3 ori pe minut. Orice astfel de întrerupere necesită un efort conștient din partea noastră de revenire la activitatea asupra căreia eram concentrați și ne consumă din energia mentală.

În timpul pauzelor pe care copii le fac între activități, creierul lor “lucrează” la procesarea informațiilor pe care tocmai le-a asimilat. Pauzele au multe beneficii asupra învățării și asupra felului în care atenția poate fi solicitată ulterior, iar starea de repaus este de multe ori asociată cu mintea hoinară.

Fie ca vorbim despre Sistemul 1 vs Sistemul 2 al lui Daniel Kahneman sau de modul concentrat vs difuz al creierului, mintea noastră funcționează în aceste două moduri, putem sa le spunem intens și difuz, iar valoarea ambelor este nemărginită, întrucât nu putem funcționa doar pe un singur mod, așa cum ne arată studiile. Astfel, felul acesta de a funcționa al creierului s-a dovedit a fi crucial în consolidarea amintirilor, reflectarea asupra experiențelor din trecut și planificarea viitorului. Această pendulare între cele două moduri de funcționare este cea care ne ajută să construim felul în care dăm sens vieților noastre.

De ce sunt importante pauzele și cum le punem în slujba atenției de cea mai bună calitate?

Ca să putem formula un răspuns la acestă întrebare, este necesar să intram în papucii copilașului despre care vorbim și să observăm unele aspecte.

  • În primul rând ar fi de ajutor să-ți faci o idee despre timpul de concentrare al copilului în diferite etape a dezvoltarii lui. De exemplu un copil între 2 si 4 ani reușește să ramană în sarcină in jur de 10 minute, nu mai mult. Între 5 si 6 ani un copil reușește să se concentreze asupra unei activități  maxim 15 min iar un copil de 6 ani poate să facă o activitate maxim pe durata a 20 de minute, iar abia dupa 10 ani putem prelungi activitatea la 30 de minute.

Adaptează, deci, durata în functie de vârsta copilului și ține cont în același timp de individualitatea lui, adică de capacitatea lui de concentare.

  • Apoi este de ajutor să avem în vedere motivația copilului pentru acea activitate. Cu sigurantă un copil captivat sau motivat de un anumit subiect va putea ramane mai mult timp ancorat în acea activitate.

Aici sigur că părintele sau profesorul/educatorul au un mare avantaj dacă reușesc să trezească curiozitatea copilului, astfel încât să-l introducă în activitate pornind de la un gol de cunoaștere.

  • De asemenea, este important să alegem corect momentul în care propunem o nouă sarcină/activitate în care cel mic este nevoit să-și folosească atenția, tinând cont de semnele care îți indică faptul că cel mic are nevoie de o pauză. Atenția nu este o capacitate nelimitată, ci este o resursă consumabilă.

Capacitatea de a se concentra a celui mic fluctuează pe parcursul unei zile în funcție de mai multi factori: somnul, oboseala, foamea/setea, distractori, starea lui interioară, motivația, organizarea activitaților.

Alege momentul potrivit  pentru copil și evită să intri dintr-o activitate în alta, fară o pauză care să încarce copilul emoțional, și de asemenea care să-i  încarce bateria atenției. Atunci cand revine de la școală/gradiniță, încearcă să-ți stabilești un timp numai pentru el, în care sa fii 100% disponibil/disponibilă pentru el. Traiește cu bucurie acest moment alaturi de el, lasând la o parte orice altceva ai de făcut. În aceste momente ale voastre,  ajută-l să-și descarce frustrările acumulate peste zi, lasă-l pe el să aleagă activitatea/jocul și inserați-vă amândoi în bucuria jocului, deconectați de orice altceva. Dacă dorești să afli cum a fost pentru el ziua, poate cel mai bun mod ar fi să începi chiar tu, prin a-i povesti cum a fost ziua ta. Fiind un exemplu, cel mai probabil, cel mic îți va împartași în ritmul lui ceea ce a experimentat peste zi, într-o poveste cu multe detalii sau din contră, sacadat, pe parcursul mai multor ore.

Darul cel mai prețios pe care îl putem oferi cuiva este atenția noastră”

  • Există oare o metodă ideală de a facilita concentrarea atenției voluntare a celor mici atunci cand vine vorba de teme sau de școală, de învățare?

Cu siguranță pentru fiecare copil acestă metodă diferă și cel mai probabil, niște planuri individuale de învățare i-ar ajuta cel mai bine. Unii copii adoră lectura, iar matematica poate fi subiectul cel mai dificil. Putem optimiza învățarea în aceste situații prin încercări de a găsi varianta potrivită pentru cel mic. Iată câteva strategii:

  • Pentru a-i ajuta este bine să începem cu ceea ce e mai dificil, mai greu pentru copil.
  • O altă strategie este împletirea a două sau mai multe activitați. Pentru a evita pierderea atenției, un copil ar putea face matematică 10-15 minute, apoi o poveste și abia după aceea revine la matematică.
  • O altă strategie este de a ne conecta cu copilul 5-10 minute înainte de a începe lucrul efectiv asupra activităților.

Așa cum am subliniat deja, e important și să fim realiști în privința așteptărilor pe care le avem de la cei mici, oferindu-le sprijinul nostru total în perioada de început a deprinderilor legate de cum să învețe și cum să își facă temele. Pe măsură ce exersează, copiii vor deveni din ce în ce mai abili în a gestiona pe cont propriu aceste momente și putem începe să retragem treptat sprijinul pe care îl oferim. E important ca momentul efectuării temelor să fie unul relaxat, iar copiii să aibă un sentiment de siguranță, să nu se simtă judecați și criticați.

Ce facem când copiii nu vor să ia pauze?

Deși poate părea puțin probabil, sunt uneori și momente în care copilul nu vrea să ia pauză de la activitatea asupra căreia este concentrat. Ar putea fi  vorba de momentele în care se află în starea de flux, în care atenția și eforturile sale sunt în perfectă concordanță cu dificultatea sarcinii pe care o are de îndeplinit și copilul se bucură pe deplin de ceea ce face. Adulții care îi au în responsabilitate pe cei mici e bine să fie atenți la astfel de momente și să nu le întrerupă în mod brutal, dar în același timp e indicat să se asigure că cei mici își iau pauzele necesare pentru a își reîncărca bateria atenției și pentru a se conecta cu senzațiile fiziologice din corpul lor ( să își dea seama că poate au nevoie să bea apă sau să meargă la toaletă).

Odihna și regenerarea resurselor fizice și mentale sunt conditii primordiale ale funcționării atenției.

  • Copiii trebuie să se miște. Studiile arată că activitatea fizica îmbunătățește funcția cognitivă.

Dacă copilul tău s-a plictisit și nu mai are răbdare să stea locului, invită-l la un set de exerciții de antrenament cognitiv în timpul unei activități fizice. Matematica sau conversația despre anumite subiecte se pot face cu succes într-o plimbare sau pe bicicletă, stând într-un picior sau orice alt mod îl face pe copil fericit.

De asemenea, în timpul pauzelor scurte dintre lecții sau activități, ieșiti cu cel mic la zapadă, la o plimbare sau la un joc în grădină.

Umflă un balon și împreună cu cel  mic, încearcă să nu-l lași să atingă pământul.

Și, ca să avem mai multă încredere în procesul relaxării, putem să le povestim copiilor că și geniile se relaxau luându-și pauze. Unul dintre cei mai mari inventatori, Thomas Edison, obișnuia să stea și să se relaxeze în scaunul său, ținând în mană rulmenți. Se relaxa, lăsându-și mintea să zboare liberă și adesea se întorcea într-un mod mult mai concentrat asupra activitații sale anterioare.

În ciuda faptului că atenția este un subiect atât de cunoscut și des invocat, așa cum spunea William James: ”Cine nu știe ce este atenția”?, rămâne în continuare un proces despre care se fac noi descoperiri, noi conexiuni în permanență, iar asta il face încă inepuizat și chiar misterios.

 

Autor: Laura Borzea, psiholog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *