Caracterul, așa cum este operaționalizat în cele 24 de trăsături pozitive de caracter, este ingredientul-cheie pentru a iniția construirea unui contur sănătos al minții. Caracterul este descris de relații satisfăcătoare, motivație pentru competență și excelență, stilul de viață care să respecte nevoile corpului, a fi în lume cea mai bună versiune a ta. Dacă tu îți dorești să experimentezi starea de fericire și sentimentul de sens, dacă tu vrei o viață care își merită fiecare minut, dacă tu tinzi să fii unic și vrei să știi cum, poți viziona 8 minute de documentar și astfel vei afla ce își propune Gritty.


A antrena caracterul la copiii are mare legătură cu antrenamentul caracterului la părinții acestora. În acest sens rolul părintelui se apropie de o misiune foarte importantă. Pentru aceasta, Gritty își propune să faciliteze acest proces. Părintele, pentru a asigura copilului antrenamentul potrivit, este invintat să aprofundeze cunoașterea psihologică a modului în care mintea copilului se construiește și să contribuie la un start strălucitor! Asta înseamnă să intre în rolul unui om de știință și să își antreneze atenția la nuanțe. Startul strălucitor va da o șansă Omulețului să se apropie de excelența potențialului său și să dea sens lumii în modul său personal, unic, diferențiat.

Sprijinul pe care Gritty și-l asumă este să asigure informații din psihological science pentru fiecare trăsătură de caracter. Acestea sunt asociate cu o serie de constructe din știința psihologică, cunoașterea cărora va extinde harta înțelegerii minții umane. Îți propun un mind map pentru fiecare trăsătură (cele 7 din 24, a nu se confunda cu 6 din 48, deși succesul sau insuccesul are legătură cu norocul sau ghinionul :)) pentru a te asigura de natura științifică a programului Gritty. Umbrela acestui program este o aplicație a neuroștiințelor în viața de zi cu zi, luând în considerare funcțiile executive ale cortexului prefrontal și fitnessul neural.

NB: Mintea unei persoane care se antrenează este foarte diferită de mintea unei persoane care nu se antrenează. Și pentru exemplificare, poți compara modul în care oamenii sunt în contact cu spatial larg al cunoașterii: la un pol unii dintre noi abia de pot spune pe ce planetă se află, iar la celălalt pol alții analizează ce înseamnă când meteorologii prezic că astăzi în București sunt 30% șanse să plouă. Apropo, tu cum interpretezi această informație?

Resurse științifice:

Smart but Scattered: The Revolutionary “Executive Skills” Approach to Helping Kids Reach Their Potential

Ph.D. John Gottman, Joan Declaire and Daniel Goleman (Aug 12, 1998) Raising An Emotionally Intelligent Child The Heart of Parenting

Christopher Peterson and Martin Seligman Character Strengths and Virtues

Martin E.P. Seligman Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being 

Paul Thagard The Brain and the Meaning of Life

Sandra Aamodt, Sam Wang Welcome to Your Child’s Brain: How the Mind Grows, from Birth to University

Carol Tavris Invitation to Psychology

Keith E. Stanovich How to Think Strait About Psychology

Jane Nelsen Ed.D. Positive Discipline

John Medina Brain Rules

Carol Dweck Mindset. The New Psychology of Success

Kenneth R. Ginsburg A Parents Guide to Building Resilience in Children and Teens Giving Your Child Roots and Wings. American Academy of Pediatrics

Michael Gazzaniga Who’s in Charge? Free will and the science of brain, 2011

Elkhonon Goldberg The New Executive Brain. Frontal lobes in a complex world, 2009

Haim Ginott Teacher and Child

Haim Ginott Between Parent and Child

Ellen Galinsky Mind in the Making: The Seven Essential Life Skills Every Child Needs 

Robert Sternberg si Elena  Grigorenko Teaching for Succesful Intelligence

Barbara Fredrickson Positivity

Chris Maslanka & David Owen Neurobics. Create your own Brain Training Program

În caz că îți dorești să îți testezi propriul caracter, o poți face gratuit aici: Character Strength Survey

Grit = perseverență + o doză importantă de pasiune

  • A urmări performanța sau excelența înseamnă, după Erikcson o perioadă de antrenament de minim 10.000 ore
  • Perseverenta in efort, o funcție a cortexului prefrontal, cum se cristalizează și cum se poate antrena
  • Autoeficacitatea definită de Albert Bandura (cel mai mare psiholog în viață) și cum sprijină mușchiul perseverenței
  • Cum anume competența, excelența și profesionalismul au legătură cu Grit-ul. Nevoia de competență din celebrul model SDT
  • Înțelegerea și stăpânirea științei motivației. Cum ai putea deveni cel mai bun ghid al Omulețului pentru a proteja motivația intrinsecă (conceptele lui Ryan și Deci)
  • Perseverența și pasiunea în cazul scopurilor mari și foarte mari. Un studiu (http://www.sas.upenn.edu/~duckwort/images/Grit%20JPSP.pdf)
  • Inteligența practică din modelul Sternberg și componentele ei
  • Setul mental de creștere (Carol Dweck)
  • Funcții ale cortexului prefrontal implicate în Grit: anticipare, prioritizare și secvențializare

 

*Te poți testa chiar acum cum stai la capitolul Grit

(instrument elaborat de Angela Duckworth, mămica lui Grit J):

 

Consistența Intereselor

Deseori îmi propun un scop, dar pe parcurs îmi comut atenția pe un alt scop

Ideile noi sau noile proiecte mă distrag de la ceea ce mi-am propus

La câteva luni mă surprind interesat de alte lucruri care mă atrag

Interesele mele se schimbă anual

Am avut perioade în care o idee m-a preocupat intens, dar mai târziu mi-am pierdut interesul

Am oarecare dificultăți să-mi păstrez focalizarea pe un proiect mai mult de câteva luni

 

Perseverența în efort

Am reușit să finalizez și să reușesc în cazul unui proiect care a durat ani de zile

Am depășit obstacole importante și am luptat mult pentru a face față provocării

Am finalizat ceea ce am început. Piedicile nu mă descurajează

Sunt o persoană harnică și muncitoare

Mă pot caracteriza ca un om sârguincios

Autocontrol = capacitatea de a te abține atunci când este cazul să o faci, are mare legătură cu disciplina

  • Funcțiile executive (ale cortexul prefrontal) – focalizarea și controlul atenției pe un obiect ales, toleranța la frustrare, amânarea gratificației imediate (inhibiția impulsului), autoreglarea emoțională, rezistența la distractori
  • Autocontrolul, unul din cei mai importanți predictori ai succesului
  • Disciplina și stilurile parentale (studiile explicative ale Dianei Baumrind)
  • Sistemul Nervos Autonom și modul în care se comută cele două sisteme Simpatic vs Parasimpatic. Ce legătură are autocontrolul cu longevitatea. Bonus: despre stres și reziliență
  • Meditația și neurofeedback-ul, căi validate în direcția unui cortex conectat eficient cu structurile mai vechi ale creierului (mintea primitivă) și cum au ajuns câțiva călugări tibetani într-un fMRI invitați de Richard Davidson
  • Experimentul celebru al lui Walter Mischel

Empatia și legătura acesteia cu autocontrolul

Ințeligența socială = a învăța să ne înțelegem și să trăim frumos împreună cu alți oameni. Christopher Peterson rezumă subiectul psihologiei pozitive la ”others people”. Ce zici de comunități și societăți mai prietenoase?! Ce zici de o viață de lux, dar în alt sens, fără puf și mașini prețioase, ci cu sentimentul uimitor al apropierii autentice cu cei care contează pentru tine.

  • Înțelegerea de ce Other People Matter (Christopher Peterson)
  • A formula problemele în termeni de soluții și a lua decizii ținând cont de emoțiile celuilalt (două din cele 11 funcții executive ale cortexului prefrontal)
  • Comunicare ecologică – principii și modalități sănătoase în lanțul: a cere-a primi/a oferi-a refuza, principiile comunicării bazate pe geliul lui Haim Ginott și cercetările lui John Gottman
  • Vocabular emoțional, cu focus pe vocabularul experiențelor pozitive. Îți imaginezi momentul în care creatura mica vine la tine și îți șoptește: Mă simt iubit/ă!
  • Exprimarea adecvată a nevoilor, harta nevoilor și nevoile ca centru al sinelui
  • Înțelegerea modului în care relațiile pot fi bazate pe putere vs influență
  • Problema statusului și setarea evoluționistă de a exista în grupuri sociale
  • Relațiile cu oamenii care contează, oamenii speciali din viața ta
  • Contagiune emoțională. Vocea ta se ia! Și la telefon!
  • Teoria minții (David Premack), empatia, compasiunea
  • Nervul vag, oxitocina și atașamentul. O simplă îmbrățișare face minuni. Free hugs!
  • Întrebarea Gordon: Cui aparține această problemă?
  • Nevoia de conexiune

”Relațiile sociale sunt un izvor puternic de fericire (satisfacție cu viața). Dar nu oricum ci atunci când sunt caracterizate de apropiere, căldură, sinceritate, zâmbete, încredere, siguranță, suport. Cred cu multă putere că limbajul moderat-ecologic nu doar protejează relațiile ci și le ajută să înflorească și din acest motiv îl consider un instrument prețios în serviciul unei vieți de o calitate superioară ( a good life).”

Curiozitatea = cum ne-a spus o fetiță: Vreau să știu lumea!

  • Nevoia de curiozitate (din cele 16 nevoi ale lui Steven Reiss)
  • Gândirea științifică, antrenamentul puterii de discernământ, operarea cu informații abstracte, cunoașterea și interpretarea corectă a riscurilor, biasurile mentale, psihologia deciziei, Sistemul 1 și Sistemul 2 ale lui Daniel Kahneman, fără a intra în Extremistanul lui Taleb
  • Strategii de învățare, modul în care curiozitatea se poate proteja și trezi, a radia de entuziasmul cunoașterii. Experimentele, întrebările cheie, încurajarea inițiativei
  • Motivația intrinsecă și extinderea sinelui (iubești ce faci, iar ce faci are o valoare profundă pentru tine). De unde vine energia de a explora?
  • Adaptabilitatea hedonică și relația curiozității cu fericirea
  • Bunăstarea fizică și teritoriile de cucerit, și la 80 de ani
  • Memoria de lucru, pași către o minte ageră
  • A învăța să trăiești! Sau, mai detaliat: a învăța să înveți, a învăța să te motivezi, a învăța să iubești, a învăța să comunici. Iată doar câteva exemple din școala vieții, puțin diferite de materiile de la școală
  • Curiozitate și creativitate. Imaginația și conexiunile inedited. Flexibilitate cognitivă (una din cele 11 funcții executive ale cortexului prefrontal)

Recunoștința – a spune mulțumesc și cu sufletul

  • Corelația dintre nivelul de recunoștință și fericire
  • Despre respectul liberății de a fi la cei din jur
  • Ființa poate fi văzută ca o elipsă cu două centre: atitudini pozitive, constructive (așa cum apare în viziunea lui Carl Rogers) și atitudini influențate de anxiatate, frici, tentația supraviețuirii agresive sau, cum condensează The Economist, „leneș, stupid și lacom”. Înțelegând în acest fel harta atitudinilor umane, atitudinea pozitivă nu este un dat înăscut, ci un relief interior care se construiește, pas cu pas, minut cu minut, eveniment cu eveniment
  • Lucrurile bune din viața ta care au devenit de la sine înțelese

Optimismul = știi că lucrurile se pot termina cu bine dacă pui osul la treabă și îl pui, bucurându-te de rezultate extraordinare!

  • Genele optimismului
  • Evoluție psihologică asumată
  • Conceptual de lume specială (William Glasser http://www.wglasser.com/ – institutul pe care l-a înființat)
  • Martin Seligman și moduri (trei) de a trăi o viață de calitate (cu trimitere la Pamela Anderson și Maica Tereza)
  • Atitudinea pozitivă, dar și alte atitudini

Entuziasmul = sunt aici, în lume, și mă bucur de fiecare secundă!

  • Flow (concept introdus de Mihaly Cshikszentmihalyi) și perderea noțiunii timpului. Dacă ai Grit, e aproape sigur că intri în flow
  • Teoria autodeterminării (SDT) (Edward Deci)
  • Libertate și responsabilitate, autonomie și asumare, autenticitate și înflorire
  • Sistemul dopaminergic și creșterea voluntară a entuziasmului
  • Dinamism fizic, mental, emoțional. Genele noastre sunt setate pentru a impulsiona mobilitatea. Oamenii merg de două milioane de ani și de 50, în urma modului în care confortul s-a instalat, a devenit static, sedentar, lipit de scaun… Și câte ceva despre HRV
  • Repere pentru un stil de viață sănătos
  • Libertate și nevoia de autonomie (din același SDT)

Ce zici ca Omulețul să spună și mai ales să simtă mai des: Mă simt viu și plin de vitalitate, mă simt energizat, mă simt plin de viață!