Proiectul SmartWeek Homework&KnowledgeEdition GrittyHub
Despre proiect & Viziunea Gritty via Developing & Education
by Alina Linte

 

Mi-am dorit foarte mult să creez la Gritty Hub un cuib plăcut pentru copii după orele de școală, un loc altfel decât ceea ce se întâmplă în curentul românesc bucureștean la ora actuală la afterschool-urile de până acum.

Pentru că proiectul Gritty a pornit din dorința de a cultiva caracterul, în orice activitate cu copiii, stimularea trăsăturilor de caracter rămâne de bază, atotprezentă.

Din perspectiva de psiholog, mă raportez încontinuu dintr-o poziție de contact cu nevoile și stadiile de dezvoltare ale copilului. În același timp pun mare preț pe Provocare și țintesc către a-l îndruma pe copil către următorul nivel de independență și autonomie.

Tocmai de aceea, stilul de lucru cu temele școlare, vrem să fie Autentic în direcția lucrului și Insight-ului individual și Original. Doar așa, pas cu pas, fiecare câstigă în mod real sentimentul autoeficacității și încrederea în sine, bazat pe efort real.

Intervalul dedicat temelor vrem să fie o provocare continuă de îmbunătățire și a ritmului propriu de lucru concentrat, și cu miza reală câstig versus pierdere în zona de time-management. Ca si trainer, psiholog și facilitator, sunt acolo în toate momentele pentru a le reaminti aceste aspecte, pe lângă ajutorul dat în adâncirea ințelegerii lecțiilor școlare. Dar și pentru a crea un mediu exigent și serios.

Și dacă tot am ajuns la capitolul seriozitate, să vorbim puțin și despre Grit. Am amintit mai sus de #caracter, ei bine, Grit este trăsătura sau superputerea fundamentală pe care o cultivăm. Pentru cei care nu au citit alte texte de pe site, Grit este o combinație fercită între pasiune și perseverență, este mixtura care face diferența între cei care își realizează aspirațiile în viață și cei care rămân la un nivel mediucru legat de prorpiul potențial. Noi vom vorbi des cu copiii despre Grit-ul personal, iar săptămânal vom dezvolta proiectul Personalitatea Gritty, adică vom studia biografia unei personalități naționale sau internaționale, cu accent pe anii de început sau acolo unde a fost în fața celor mai multe obstacole. Miza este ca participanții să opereze cu lejeritate când e vorba de obstacole și să își fortifice propria reziliență.

Totodată, știu din experiența recentă cu copiii școlari și din interacțiunea cu fratele meu de 11 ani, Tibi, că apare la un moment dat o avalanșă de activități în care copiii sunt petrecuți, în afara orelor de la școală, dar știu și de nevoia lor imperioasă pentru timp liber-liber, adică nestructurat.

Din perspectiva surorii mai mari și totodată și din rol de psiholog, îmi doresc să îi ajut să găsească calea de mijloc în primul rând ca atitudine interioară, între responsabilitățile de copii din ce în ce mai mari, mai autonomi și atitudinea creativă de a îmbina plăcerea și ludicitatea copilăriei cu învățarea experiențială, naturală.

La o adică, lucrurile pot fi mai simple decât par și, dacă tot trebuie să te ocupi de temele de la școală, de ce să nu o faci într-un mod fun, jucăus, îmbinând holistic idei din sfera proprie de interese. Și în plus să descoperi că poți învăța și singur, obținând momentele delicioase de “AHA!” pe care nu ți le poate oferi nimeni de-a gata.

Între momentele de studiu, se ivesc momentele de prânz și gustare, în care încurajăm desfășurarea autonomă a copiilor de a-și păstra spațiul preferat într-un mod organizat și îngrijit, onorându-se reciproc.

Pentru timpul liber-liber, nestructurat, Gritty votează în primul rând cu plimbările outdoor, chiar dacă vremea este mofturoasă cu noi – suntem ființe adaptabile și facem față provocărilor în mod înțelept (ne pregătim echipamentul de sezon, și schimburi if plan B is needed).

Pentru pauzele de joc în parc alegem varianta din spatele blocului – parcul Tribunalului.

Timpul liber, nestructurat este frate cu timpul de plictiseală, în sensul că există beneficii ascunse pentru ambele tipuri. Desigur, dezirabil copiilor este cel nestructurat – ei au aici ocazia perfectă să devină ei în modul lor creativ autentic, prin joc și interacțiune spontană.

Ca adult facilitator cu spirit mindful, rolul meu este sa îi observ și să îi las să fie, intervenind doar dacă situația escaladează. În acest fel, ei au ocazia să se simta liberi cu adevărat dar și să aplice ultimele achizitii psiho-sociale și psiho-comportamentale, fixându-le prin joc mult mai adânc în structura lor. Acest respiro paradoxal facilitează următoarele momente de efort cognitiv concentrat și provocări de a respecta limite și reguli.

In zilele cu timp extra, mizăm pe cât mai multe explorări și excursii, din aproape în aproape: parcul Izvor, Cismigiu, dar și plimbări în zona centrală, în stilul “turistului în propriul oras”.

Psihologic vorbind, există atâtea și atâtea motive întemeiate pentru astfel de deplasări: contactul cu natura, anotimpul de “aici-și-acum” și oxigenarea creierului, motricitate variată, stimularea creierului cu noutate altfel decât noutatea găsită în lumea virtuală sau noutatea informațiilor scrise, dezvoltarea gândirii în spațiu, atenție la detalii și atenție perifericămindfullness în mijlocul junglei, expunerea la cultura urbană, în toată varietatea ei (arta și arhitectura, comportamente sociale observate, găsirea de soluții pe teren), pregătirea pentru viitoare momente de “descurcă-te singur”, cultivând prudența și minimalizarea riscurilor prin activarea environment awareness în stil “aici-și-acum”.

De la școală către GrittyHub, prima variantă pe care o încurăjam este tot plimbarea, în cazul în care școala este foarte aproape (5-15 minute de mers pe jos). Totuși în cazul în care nevoile sunt diferite și timpul nu o permite, găsim împreună cea mai eficientă variantă de transport către Hub (de exemplu un KidsTaxi).

Prânzul îl desfășurăm la Eats, unde mâncarea este variată și meniul mereu altfel, iar fiind foarte aproape de Hub, este încă o ocazie de plimbare (din când în când mergem și la Social 1 unde la prânz au un meniu ceva mai accesibil financiar). Încurajam copiii să își conștientizeze nevoile, să își descopere gusturile, dar să ia decizii potrivite pentru sine din punct de vedere nutrițional și al variației meniului de la o zi la alta, amintindu-le cele mai importante noțiuni de nutriție și de ultimele lor decizii culinare. Ne așteptăm ca acest context în sine să fie extrem de educativ la unul din cele mai fierbinți subiecte când vine vorba despre cum mănâncă copiii.

După intervalul dedicat temelor, la GrittyHub în cadrul programului SmartWeek, găsiți în fiecare zi a săptămânii în intervalul 16.00-18.00 o tematică inedită și unică de activități recreative de dezvoltare personală și vocațională în jurul subiectelor:

  • Luni – Tehnologie si Etica cu Daniel Caravan ȘI/SAU English Add Diction cu Alina Linte – ora de vocalizări pline de patos și amuzante în limba engleză, cu trucuri din arta vorbirii;
  • Marți – Ghidul de Supraviețuire Urbană cu Alina Linte – explorări tip turist în orașul propriu și aplicații geografice;
  • Miercuri – BioHacking cu Liliana Hadji – despre nevoile corpului pe care mediul confortului modern le încalcă cu regularitate, asta având efect asupra sănătății celulelor pe termen lung;
  • Joi – Natura si Viata cu Violeta Bahaciu – este despre întoarcerea spre natură, conștientizarea despre mediul înconjurător natural, viu și ecologia ca una din cele mai aride probleme ale secolului;
  • Vineri – Boardgames cu Alina Linte – fie că facem sau nu o excursie spotană în loc de teme dupa școală, avem intervalul de apoi, după-amiaza, dedicat jocurilor intrigante de societate precum Dixit, Mysterium, Catan, Saboteur și altele din trusele existente în GrittyHub.

Plus bilunar sesiuni de Educație Financiară (MiniFinanțe) și Educație Sexuală (Bloom)

Orar zilnic si organizare:

Luni

11.30-11.50 From School up to GrittyHub (Preluare copii de la școală)

12.00-12.45 Prânzul la Eats

13.00-15.00 Homework&Knowledge

15.25-15.40 Gustare după-amiază

15.40-16.00 Outdoor play

16.00-17.00 English Add Diction

17.00-18.00 Tech & Ethics

Marți

11.30-11.50 From School up to GrittyHub (Preluare copii de la scoala)

12.00-12.45 Prânzul la Eats

13.00-15.00 Homework&Knowledge

15.25-15.40 Gustare după-amiază

15.40-16.00 Outdoor play

16.00-18.00 Urban Survival Guide

Miercuri

11.30-11.50 From School up to GrittyHub (Preluare copii de la scoala)

12.00-12.45 Pranzul la Eats

13.00-15.00 Homework&Knowledge

15.25-15.40 Gustare dupa-amiaza

15.40-16.00 Outdoor play

16.00-18.00 BioHacking

Joi

*!

12.25-12.45 From School up to GrittyHub (Preluare copii de la scoala)

12.45-13.15 Prânzul la Eats

13.25-15.25 Homework&Knowledge

15.25-15.40 Gustare după-amiază

15.40-16.00 Outdoor play

16.00-18.00 Back in Nature Moments

Vineri

11.30-11.50 From School up to GrittyHub (Preluare copii de la scoala)

12.00-12.30 Prânzul la Eats

13.00-15.00 Homework&KnowledgeVisit&Explore

15.25-15.40 Gustare dupa-amiaza /Visit&Explore

15.40-16.00 Outdoor play/ Visit&Explore

16.00-18.00 Boardgames

Visit&Explore este un program dinamic și flexibil care ia în seamă posibilitățile de a vizita locuri și evenimente inedite în București, cu frecvență variabilă (bilunar sau lunar, vinerea), profitând de timpul liber de teme de vineri. Vom veni cu propuneri către părinți cu aproximativ o săptămână înainte, și vom decide împreună punerea în practică.

Formular de Înscriere la SmartWeek

Albumul SmartAfter pe Facebook este mereu actualizat aici.

Câteva selecții: