Fără îndoială literatura cărilor de tip selfhelp abundă cu mesaje de tip gândește pozitiv, legea atracției, zâmbește și viața va fi mai frumoasă etc etc. Probabil ai încercat și tu să-i încurajezi pe alții în același fel în una din zilele lor posomorâte. A funcționat?

Bun! Merită să afli rezulatele muncii perseverente a celor care își dedică viața cercetării. Optimismul are pe de o parte o limită determinată genetic. Cu alte cuvinte, unele personae sunt prin natura lor mai optimiste sau pozitive, tind să vadă cu mai multă ușurință partea plină a paharului, pe când altele sesizează spontan fiecare detaliu disfunctional dintr-o ecuație de viață. Pe de altă parte, optimismul are o componentă cognitivă și ea poate fi dezvoltată. Cel mai mare psiholog în viață (2014) prin contribuția sa marcantă: teoria eficatității a susținut teoretic și experimental ideea că omuleții care cred că POT realiza o anume sarcină, pun la dispoziție un efort mai mare în direcția sarcinii și au categoric șanse mai mari să reușească.

Optimismul presupune această așteptare pozitivă în ceea ce privește viitorul și încrederea că efortul depus va face ca posibilitățile pozitive să se realizeze.

Observi cele două părți ale optimismului?

A te aștepta la un viitor luminos + a depune efort pentru a te apropia de rezultatele așteptate. Atitudine + Acțiune

Urmează o teză. Cu puțin timp pentru pregătire. O persoană Gritty, va depune un efort maxim pentru a lua cel mai bun scor de care poate fi capabil. Pesimistul își va justifica posomorât că e în criză de timp și oricum porcul nu se îngrașă pe ultima sută de metri. Efort maxim vs renunțare. Rezultatele? Poți face chiar tu o predicție.

Ești o persoană optimist atunci când:

  • Crezi că efortul, hărnicia, munca îți poate îmbunătăți rezultatele
  • Când traversezi un obstacol sau un eșec, analizezi felul în care poți preveni aceste situații în viitor
  • Păstrezi un nivel înalt de motivație, chiar dacă ți-e greu

Cum pot cultiva optimismul?

Promovează setul mental de creștere (growth mindset)

Optimismul reflectă tendințele de: 1. A atribui problemelor semnificații temporare și provocative. 2. A atribui semnificații pozitive lumii, viitorului, evenimentelor. 3. A crede că obstacolele pot fi depășite și scopurile pot fi atinse. Această descriere se apropie foarte mult de ceea ce Carol Dweck numește setul mental de creștere: credința că poți învăța ceea ce nu poți este în sine motivatoare pentru a depune efortul necesar rezultatului.

Crează un mediu hrănitor

Un copil are șanse mai mari să devină Gritty dcă se dezvoltă într-un mediu stimulativ, dar securizant în același timp. Copiii ai căror părinți sunt afectuoși, ajung să fie mai optimiști ca adulți, poate pentru că în felul acesta își construiesc așteptări pozitive în baza experiențelor satisfăcătoare în relația cu părinții lor.

Oferă un model de optimism prin modul în care vorbeși și acționezi

Cercetările pe acest subiect susțin că părinții optimiști au copii optimiști. Dacă ești părinte și te confrunți cu o serie de provocări, ai ocazia să îți manifești optimismul, iar copilul tău va intra în contact cu setul mental de creștere, cu modul în care te aștepți la rezultate pozitive, cu planul pe care îl pentru a reuși, cu efortul pe care îl depui. Din aceeași atitudine optimistă, sprijină-ți copilul să abordeze similar propriile provocări. Dacă nu se poate lega la șireturi, nu i le lega în locul lui, ci încurajează-l să creadă că dacă va exersa din nou și din nou, va reuși în final să își lege singur șireturile. Evident, nu-l abandona, fă-I o demonstrație pas cu pas, pentru a te asigura că știe ce are de făcut.

Crează oportunități pentru ca obstacolele să fie depășite

Așa cum spuneam mai sus, propria experiență are un rol important pentru cultivarea acestei trăsături. Ca în cazul cu șireturile, aplică această optică în cât mai mlte din situațiile care presupun un nivel de dificultate și necesită efort. Amintește-ți: Atitudine + Acțiune = mai multe șanse de reușită. Iar reușita după reușită construiește așteptarea pozitivă în relație cu viitorul, lumea și scopurile.

Scriu acest text și mă aștept ca el să aibă un impact pozitiv asupra ta și mai mult, înțelegând mai bine ce este optimismul, să lucrezi la propria ta trăsătură de caracter, bucurându-te astfel de rezultate incredibile, pentru că limitele sunt fabricate de propria minte 🙂


Lectură suplimentară:

Cartea lui Martin Seligman, Learned Optimism și The Optimistic Child, articolul “Positive education: Positive psychology and classroom interventions.”

Studiul lui Carol Dweck și Lisa Blackwell despre ce impact au credințele elevilor despre propria inteligență și modul în care acestea influențează eforturile și rezultatele lor: Implicit Theories of Intelligence Predict Achievement Across an Adolescent Transition: A Longitudinal Study and an Intervention.”

Un eseu de Jane Gillham inspirat din munca lui Martin Seligman: The Science of Optimism and Hope: Research Essays in Honor of Martin E.P. Seligman.

 

Explorează și celelalte trasături

GRITCURIOZITATEARECUNOȘTINȚAINTELIGENȚA SOCIALĂAUTOCONTROLULENTUZIASMUL