Cu siguranță ești o persoană educată și spui Mulțumesc ori de câte ori contextul solicită. Dar ce zici de sentimentul de recunoaștere când te speli pe mâini și apa curge cursiv de la robinet. Deschizi frigiderul și extragi un măr aromat. Mergi cu mașina la job. Vorbești cu prietenul din Canda. Nu foarte mult timp în urmă, aceste facilități nu existau. Dar câteva minți strălucite au schimbat cursul supraviețuirii și continuă să o facă. Ce zici, merită puțină recunoaștere?

Se numește recunostința acea experiență psihologică constituită din următoarele trei componente:

  • Recunoașterea unui bine sau a unui rezultat pozitiv care există în viața ta (a fi conștient că ceva bun a fost adus sau generat în viața ta)
  • Înțelegerea faptului că sursa acelui bine se află (cel puțin parțial dacă nu complet) în afara ta (tu ești receptorul unui „bine” care vine din afara ta, este produs de o sursa externă: un alt om sau alți oameni, de exemplu)
  • Aprecierea pe care o simți la adresa sursei generatoare de bine în viața ta (de exemplu pentru acel om care ți-a oferit ceva valoros)

Conștientizarea și înțelegerea sunt în plan cognitiv. În schimb aprecierea vine dintr-o disponibilitate afectivă, ceva ce simți. Experiența recunoștinței, dată de combinația celor de mai sus, favorizează o dimensiune morală.

Așadar, recunoștința, ca apreciere pentru darurile vieții la care avem acces (necondiționat), ne predispune la o dorință de reciprocitate. E posibil, atunci când primesc ceva valoros pentru mine, să se nască în mine o nevoie interioară să generez ceva valoros și pozitiv la rândul meu.

Persoanele recunoscătoare percep viața în termeni de daruri pe care le primesc pe diferite căi, se simt binecuvântați, norocoși, abundenți. Cultivarea slabă a recunoștinței lasă urme în relația cu ceilalți, cu focus pe deprivări, regrete, eșec, ghinion, pierdere, dorințe nesatisfăcute, un accent mai mare pe ceea ce lipsește decât pe ceea ce funcționează. Și pentru contrast, un copil cu o trăsătură mai pronunțată de caracter în termeni de recunoștință, în relație cu școala ar putea spune: ”Voi afla lucruri noi azi la școală, ce fain!”, în timp ce un scor mai slab al acestei trăsături ar fi exprimat ca: ”Iar trebuie să merg la școală și să învăț toate acele lucruri inutile”.

Comportamente și atitudini asociate cu recunoștința:

  • Recunoștința față de ceea ce primești de la alte persoane
  • A aprecia opotunitățile
  • Exprimarea recunoștinței spunând mulțumesc într-un anume fel
  • Exprimarea recunoștinței în termeni de acțiuni și daruri reciproce

Cum pot cultiva recunoștința?

Încă sunt multe întrebări legate de cercetarea recunoștinței. Oamenii de știință o studiază în contexte variate, corelând recunoștința cu alte dimensiuni psihologice. Au elaborat și instrumente de măsurare a nivelului de dezvoltare a acestei trăsături de caracter. Mai jos sunt câteva acțiuni care pot antrena un nivel înalt de recunoștință:

Jurnalul momentelor de mulțumire

Este un exercițiu creat de un grup de cercetători* din domeniul psihologiei pozitive. Sarcina este foarte simplă. Scrii în fiecare zi cel puțin 3 evenimente pentru care ești recunoscător de a le fi experimentat sau de a fi primit ceva important pentru tine. Esențial este să acorzi o atenție specială aprecierii. Lucrurile s-au întâmplat deja. Dar tu ești într-un altfel de contact cu ele. Ai o experiență emoțională puternică, te bucuri pentru privilegii pe care altădată le-ai considerat de la sine înțelese. Această atenție elaborată în relație cu viața (relații, mediu, oportunități, evenimente, obiecte, momente) este o sursă importantă pentru calitatea vieții în termeni de împlinire și fericire.

* http://greatergood.berkeley.edu/article/item/tips_for_keeping_a_gratitude_journal

http://en.wikipedia.org/wiki/Gratitude_journal

Scrie o scrisoare de mulțumire

Beneficiile unei scrisori dedicate, cu un conținut înalt recunoscător, au fost studiate de Dr. Robert Emmons, Dr. Chris Peterson, Dr. Martin Seligman, Dr. Sonja Lyubomirsky și Dr. Jaime Kurtz. Poți chiar acum să iei o coală, să îți rezervi 15 minute și să scrii ce apreciezi în relație cu o persoană față de care ai neglijat acest aspect. Mulțumești pentru un gest mare sau mic. Asta contează mai puțin. Mai interesant este să intri în contact cu recunoașterea efortului, înțelegerea semnificației darului pe care l-ai primit și aprecierea acestei șanse. Făcând asta deja ai câștigat! Viața crește în tine! Poți alege să crească și în celălalt, oferindu-i sau citindu-i scrisoarea J

Oferă și tu

Când nevoile tale sunt satisfăcute, fiind în contact cu acestea, când ai o energie interioară care dă pe din-afară, ai un spațiu fertil pentru a dărui. Timp, energie, daruri. Contribui în viețile celor care contează penru tine. O faci fără să ceri nimic în schimb. Gestul în sine este deja împlinitor pentru tine. Tu dărui și te bucuri. A oferi și a primi sunt gesturi relaționale permanente, este modul în care relațiile cresc. Cineva te poate înrola în visul său cerând ajutor. Tu ești liber să accepți sau să refuzi. Dacă alegi să oferi, fă-o cu toată ființa.

Sprijină copiii Gritty să manifeste recunoștință

Am observat modul natural în care copiii manifestă recunoștința și iubirea. Desenează! Adulții au tendința să le amintească să spună mulțumesc. Cum spui, dacă ai primit cadoul? Și copilul îngână forțat: Mulțumesc! Dar nu pentru că simt recunoștință, ci pentru că i-a spus părintele. Este interesant să găsești modalități creative de a cultiva această trăsătură extraordinar de importantă în relațiile cu ceilalți.

De ce un nivel înalt de recunoștință este important?

Poate fi surprinzător, dar oamenii care manifestă recunoștința ca parte activă a vieții lor fac sport mai des, sunt mai optimiști, au un nivel mai înalt de energie și entuziasm. Mai mult decât atât, studiile raportează un nivel mai înalt al longevității, relații mai pozitive. Copiii și adolescenții Gritty au un interes mai mare pentru școală, mai mulți prieteni, sunt mai împliniți, au interese materialiste mai slabe, o stare a sănătății mai bună.


Dovezi suplimentare:

Sonja Lyubomirsky explorează strategii de cultivare a recunoștinței și a fericirii în cartea sa: The How of Happiness: A New Approach to Getting the Life You Want.

Jeffrey Froh și Giacomo Bono explorează în cadrul unui studio modul în care emerge recunoștința Making Grateful Kids: The Science of Building Character.

 

Explorează și celelalte trasături

GRITCURIOZITATEAINTELIGENȚA SOCIALĂOPTIMISMULAUTOCONTROLULENTUZIASMUL