X-Files – Autocontrolul, telecomanda cu butoanele succesului
Motto: „Autocontrolul, alături de inteligenţă, este cel mai bun predictor al succesului în viaţă!”
Dacă inteligenţa, în special cea emoţională, este considerată de către părinţi ingredientul suprem pentru rezultatele pozitive aşteptate în viaţa copiilor lor, autocontrolul este confirmat de o colecţie impresionantă de studii ştiintifice, ca fiind un excelent predictor al succesului în viaţă!
Fără „a spune” un NU ferm primului impuls (atât de autentic!) al copilului, autocontrolul antrenat în timp, reuşeşte să suspende temporar manifestarea acestuia (piua-piua, time-out), lăsând loc unei bune analize a rezultatului, precum şi deciziei voluntare de a da curs impulsului (imediat sau mai tarziu) ori nu, în funcţie de rezultatul deliberării.
E ca şi cum prichindelul ar dispune de o telecomandă cu butoane ce activează super-puteri interioare care îl ajută să îşi organizeze resursele psihologice şi să manifeste acele comportamente ce susţin un scop anume, dezirabil.
Autocontrolul are de a face, deci, cu a putea, a fi capabil – capacitate care poate fi dezvoltată pornind de la vârsta primei copilării (3-4 ani). O metaforă sugestivă pentru autocontrol este cea de „muşchi psihologic” ce poate fi antrenat cu rezultate foarte bune, în comparaţie cu inteligenţa, care are o componentă genetică semnificativă, aproximativ 60-80% din diferenţele înregistrate între indivizi fiind datorate genelor.
Este cunoscut deja faptul că autocontrolul prezice rezultate şcolare şi academice mult mai bine decât inteligenţa. Există o serie spectaculoasă de studii generate de cercetările revoluţionare ale lui Walter Mischel, cel care a realizat faimosul experiment The marshmallow experiment. In studiul său, copiii care au reuşit să aştepte 15 minute au înregistrat la testele SAT scoruri mai mari cu 210 puncte decât cei care au cedat tentaţiei în mai puţin de un minut. Ca adulţi, au avut o calitate mai bună a vieţii: performanţe academice şi profesionale, salarii mai mari, relaţii satisfăcătoare şi un index al masei corporale mai bun.
Funcţii executive asociate autocontrolului
Autocontrolul are drept suport fizic cortexul prefrontal şi cortexul cingulat anterior al creierului şi este manifestat prin intermediul anumitor funcţii executive: focusul (focalizarea atenţiei şi rezistenţa la distrageri), flexibilitatea cognitivă, memoria de lucru, inhibiţia impulsului şi autoreglarea emoţională. Atenţia acordată dezvoltării acestor funcţii executive este, probabil, cel mai valoros dar pe care îl pot face părinţii copiilor lor.
Funcţiile executive apar în perioada preşcolară şi se maturizează aproape de perioada adultă. Ele ne asigură atingerea scopurilor în viaţă, prin implicarea atât a capacităţilor intelectuale, cât şi a celor emoţionale şi sociale.
Când începem să promovăm autocontrolul?
Autocontrolul începe să se dezvolte din copilăria timpurie dar se stabilizează la vârsta adultă. Cortexul prefrontal este partea creierului care se maturizează ultima. Adele Diamond, cercetator şi profesor fondator al Centrului de Dezvoltare a Neuroştiinţelor Cognitive din Canada, a studiat dezvoltarea funcţiilor cognitive între 4 şi 13 ani. Ea a făcut o analogie interesantă între a merge (un copil de 2,3 ani) şi a alerga (un adult). Picioarele unui copil de 2 ani nu sunt la fel de dezvoltate ca ale unui adult, durează 10-15 ani pentru a ajunge la nivelul lui de dezvoltare dar, chiar şi cu aceste picioare imature, un copil de 2 ani poate merge, chiar alerga!
Prin urmare, un cortex prefrontal imatur este capabil să sprijine multe funcţii executive, atât cât poate pentru vârsta lui, deci, şi copiii de grădiniţa sunt capabili de a-şi exercita funcţiile executive.
Bibliografie
- Baumeister Roy F, Tierney John, Voinţa – Cum să-ţi redescoperi cea mai mare putere interioară, Paralela 45, Bucuresti, 2012
- Dawson Peg, Guare Richard, Smart but Scattered, The Guilford Press, 2009
- Galinsky Ellen, Mind in the making – The seven essential life skills every child needs, William Morrow Paperbacks, 2010
- Ginsburg Kenneth, Building Resilience in Children and Teens, American Academy of Pediatrics, 2011
Autor: Iustina Ghiță, psiholog